×

[INTERVIU] Flavia Stamate, Fundația Comunitară Brașov: ”Perioada de aproape patru ani a fost chiar ce cred că urmăream, dar nu știam să-i zic pe nume”

Mult ne mai bucurăm când oameni talentați din fundațiile comunitare, deși se desprind, aleg să crească mai departe proiecte dedicate comunității. Timp de patru ani manager de programe al Fundației Comunitare Brașov, Flavia Stamate a infuzat creativitate, entuziasm și energie Brașovului. De anul acesta, Flavia ne așteaptă la Visssual, un hub cultural deschis într-o fostă fabrică de pantofi, unde creativii și makerii se întâlnesc și dezvoltă împreună produse culturale, artistice. Și dacă nu mai aveți răbdare, la final de august o puteți întâlni la festivalul Amural. Până atunci, scroll în acest interviu cu o Flavia degajată și generoasă în impresii și experiențe culturale.


Ce este pentru tine ”comunitate”?

E un safe space care îți oferă premisele de creștere și dezvoltare și care trebuie hrănit/întreținut permanent de cei care formează comunitatea, atât în spațiu fizic cât și ideologic. Pentru mine o comunitate sănătoasă este o comunitate care se adaptează cu ușurință la schimbare, generoasă, creativă și incluzivă, unde membrii ei își găsesc locul și sunt acceptați/integrați cu ușurință.

Cum îți aduci aminte perioada ta de început la Fundația Comunitară Brașov?

Cu mare drag îmi aduc aminte. Mă mutasem de 2 zile la Brașov când am început să merg la birou și a fost introducerea perfectă într-un oraș pe care nu îl cunoșteam, dar pe care îl admiram de la distanță. Inițial lucram part time și aveam timp să descopăr orașul și oamenii și traiul dus zilnic într-o loc mai liniștit, să mă și conectez la ritm și comunitate. Venind totuși cu ritmul bucureștean în sânge, asta nu a durat mai mult de maximum 6 luni toată liniștea asta, și fiind și curioasă exploratoare din fire am ajuns tot full time + în paralel cu alte proiecte. Dar mediul fiind unul de creștere și dezvoltare, chiar am vrut să profit de tot ce îmi oferea. Și tare bine a fost.

Cum a fost experiența ta în fundația comunitară? Care au fost lucrurile pe care le-ai construit pentru oraș din rolul pe care l-ai avut?

La superlativ. Am cunoscut oameni de tot felul, iar integrarea a venit natural. Am plecat din bula bucureșteană cu gândul să explorez teritorii necunoscute pentru mine – în cazul acesta mediul ong cu care doar tangențial avusesem conexiune, și în special ma gândesc la fundațiile comunitare – și perioada de aproape 4 ani a fost chiar ce cred că urmăream, dar nu știam să-i zic pe nume.

Realist nu pot măsura impactul muncii mele la nivel de oraș, dar cred că la nivel de organizație se poate –  împreună am reușit să facem o diferență. Personal, în anii în care am fost program manager și am coordonat comunicarea, cred că am reușit să aduc mai aproape asociații și oameni, să-i încurajez să facă un pas în a se aproapia unii de alții și de a-și arăta vulnerabilitățile și nevoile și să le formuleze în call to action-uri care s-au finalizat ba cu fundraising, ba cu proiecte împreună.

Care sunt provocările dintr-o fundație comunitară?

Resursa financiară ca să poți acomoda resursa umană în special și resursa timp în particular. Asta pentru că  fundațiile plusează în zona de inventivitate și spațiu de inovație prin trial&error și printr-un tipar de oameni pe care-i atrag în jurul lor, dar și printr-un tip de activitate complexă și interesantă unde e nevoie de oameni cu skills-uri antrenate. Pe scurt, cel mai provocator pentru cei din fundații mi se pare fundraising-ul dedicat zonei administrative sau dezvoltarea unui model de business sustenabil în care să reușească să-și recompenseze și motiveze echipa la ”adevărata valoare”. Și timp în care să construiască, pentru că de creativitate și idei inovative nu duce lipsă.

O altă provocare o văd de asemenea în gestionarea supramotivării echipei, dar asta cred ca se regăsește des în zona ong-urilor și cred ca un cumul intre aceste două provocări poate duce la burn out atât personal cât colectiv ca organizație, dacă nu e gestionată corespunzător.

Cum vezi rolul fundației pentru orașul de peste 10-20 de ani?

Același, dar dintr-o poziție mult mai puternică. Va avea de spus un cuvânt în strategiile de responsabilitate socială a companiilor cu sedii în oraș, va integra aceste strategii pe național alături de celelalte fundații, ca o rețea care se simte că e în plină dezvoltare. Va dezvolta mecanisme de strângere de fonduri mixte, care să implice atât donatorul individual cât și zona corporate și va influența mai multe medii decât are capacitatea să o facă acum. Va avea un hub comunitar propriu deschis dialogului și participării, va fi invitată să medieze și să faciliteze procese complexe la nivel de oraș. Pe scurt, își va dezvolta și perfecționa rolul de conector, păstrându-și în acelasi timp umanitatea și spiritul antreprenorial,

De ce crezi că avem nevoie de fundații comunitare?

Pentru că în primul rând acestea au un overview asupra nevoilor și resurselor dintr-o comunitate. E în ADN-ul lor să identifice, să stimuleze, să faciliteze și să mobilizeze resurse și oameni, iar comunitățile au mare nevoie de un astfel de organism viu, alert și activ care să le țină în mișcare.

Time management. Cum funcționează pentru tine?

Fără el nu funcționează :)) Având de obicei minimum 3 proiecte la care lucrez în paralel nu prea pot să scap de un planning care de cele mai multe ori nu lasă loc de neprevăzut sau de spontaneitate. Încă sunt pe ritmul Bucureștiului, ce pot să spun? De anul acesta am început să-mi pun alerte pe telefon la tot felul de task uri și to do-uri, se pare că agenda nu mai este de ajuns. Dar îmi place infuzia de adrenalină dată de deadline-uri, recunosc.

O vrăbiuță ne-a șoptit despre FAC, un fond pentru artă și cultură. Ce înseamnă acest fond pentru tine și cum ar putea crește povestea mai departe?

FAC este visul meu pentru oraș –  reprezintă o alternativă la finanțările culturale oferite de Primărie și de Consiliul Județean atât din punct de vedere al flexibilității cât și al gestionării și încurajării proiectelor finanțate. Fondul de Artă și Cultură este gândit să stimuleze interdisciplinaritatea artelor și artiștilor printr-un program tip incubator de idei și să ofere training și pregătire în zona managementului cultural – care în oraș lipsește cu desăvârșire – pentru grupurile de suport cu care se înconjoară artiștii. Eu cred că dacă artistul va fi lăsat să creeze artă și nu să fugă dupa finanțări și resurse de ordin logistic cu toții vom fi mai fericiți și vom beneficia de rezultate.

Pe tot parcursul procesului de design al programului am avut foarte multe de învățat despre ce se întâmplă pe plan local: artiști buni plecați de aici care revin din când în când pentru inspirație, rămase bisericuțe mici și powerless care nu au nici loc de întâlnire sau de experimentare comună dar nici disponibilitate spre dialog din cauza ”bătăliei” pe resurse puține oferite de cadrul local rigid. Am descoperit o mentalitate și procedee depășite de exprimare artistică pentru că mediul cultural nu a fost expus la acte și arte contemporane pe de o parte și pe partea cealaltă am găsit un apetit redus al consumatorilor pentru tipuri de artă inovativă și nu numai datorat lipsei exercițiului și expunerii la experiențe culturale contemporane. Este un circuit defect care derivă dintr-o strategie culturală defectuoasă la nivel de oraș. Încă se încurajează și finanțează spectacole și festivaluri de muzică și artă tradițională în detrimentul artei contemporane, rezidențelor artistice și proiectelor multidisciplinare.

Printre puținele excepții se regăsește festivalul Amural, festival de arte vizuale ajuns anul acesta la ediția V. Și începe timid și spațiul Visssual să fie susținut fiind un derivat al acestuia.

Cum ar putea crește povestea mai departe sper să descopăr în următoarea perioadă. E nevoie de parteneri corporate deschiși la a valida și finanța o astfel de inițiativă, fiind un fond care necesită în faza de pilotare aproximativ 50.000 lei. Dar în același timp este nevoie și de o echipă care să lucreze în acest sens, iar la momentul asta nu cred că există resursă la nivel de fundație.

Cert e că spațiu de desfășurare și experimentare există în oraș acum – hubul cultural Visssual – care ar fi mai mult decât încântat să joace rol de gazdă al acestui fond pe care îl văd în continuare ca fiind coordonat de fundație.

Ce proiect artistic/cultural ți-a atras atenția, l-ai admirat și ai povestit cu pasiune despre el mai departe?

Național sau internațional? Național am admirat mult proiectul FUSION, primul proiect din România dedicat colaborării între artiști și cercetători științifici, unde artiști multimedia, sound designeri recunoscuți la nivel internațional și cercetători din patru institute de cercetare și-au  unit forțele într-un proiect de rezidență artistică finanțat de Fundația9 și co-produs de Rezidența BRD Scena9. Rezultatele au fost super interesante. Sper să continue și în 2019.

Iar intenațional sunt total îndrăgostită de ideea, curatoriatul și organizarea Qvadrienalei de Scenografie și spațiu performativ de la Praga, ajunsă anul acesta la a XIV-a ediție. Finanțează, susține și adună atât de multe expresii artistice într-un oraș (participă peste 80 de țări) pe care îl transformă pentru 2 săptămâni în peste 400 de spații de joacă patricipative sau doar contemplative, după interesul fiecăruia. E ceva unic în lume și sunt convinsă că nu voi rata nicio ediție.

Pentru cei care nu știu, ce înseamnă Visssual și care este rolul tău?

Visssual fizic înseamnă 580mp de hală dintr-o fabrică de pantofi din centrul istoric al Brașovului, împărțiți în spațiu de evenimente, makerspace și studio audio, toate deschise pentru comunitate printr-un proces de reconversie industrială.

Mental, el reprezintă un spațiu de congruență pentru artiști, makeri, freelanceri și public, un spațiu pentru evenimente, dezbateri, creație, experiment, producție și învățare. Cu alte cuvinte, e un loc pentru visare și realizare, experimentare. Un hub cultural în care creativii și makerii se întâlnesc și dezvoltă împreună produse culturale, artistice.

Visssual este produsul visării echipei festivalului Amural de a avea un playground pe tot parcursul anului, nu doar un eveniment de 4 zile în care să creezi contextul singeriei dintre artiști vizuali și decorativi, muzicieni și art performers.

Iar rolul meu acolo, la fel ca rolul colegilor din echipă este de a menține acest vis posibil. Încă e foarte devreme să ne definim rolurile conturat dar în general mă ocup de partea de management a spațiului, fundraising și friend-raising dar pun mâna oriunde e nevoie – de la curățenie la servit la bar 🙂

Unde te găsim și ce faci când nu te ocupi de Visssual?

Hai hui prin oraș la evenimente sau întâlniri de lucru, cu prietenii punând ceva la cale sau călătorind – în special fiind interesată de turismul cultural și mai puțin de cel de agrement. Sau la vreo petrecere dansând.

Oricum sunt mai mereu în mișcare deci cel mai sigur la telefon mă prinde cineva 🙂

X