Scrie obsesiv și alandala în agende, aproape niciodată până la ultima filă sau se dezamăgește citind finalurile de cărți; scurtcircuitează conversațiile mărunte și are nesaț de contact autentic, fascinație de idei, oameni în care vede și se vede. Ea este Andreea Alexandrov, coordonatorul de comunicare al Fundației Comunitare Galați. În interviul de mai jos, Andreea povestește fain despre cum poți activa comunitatea prin comunicare, munca de zi cu zi la fundație, Galați sau despre descoperirile practice pe care le-a aflat la cursul social media al Monicăi Jitariuc. Apropos – încă se mai primesc aplicații zilele acestea.
De când și de ce Fundația Comunitară Galați?
M-am întors în Galați după un periplu de viață prin alte zări, învățare variată și mize ONG-istice monocentrice. Mă fascinează la FC potențialitatea de multiplicare, de nod în rețele și creator de capacitare. Văd Galațiul cu ochii a ceea ce poate fi și prin diferență. Când ceilalți văd ce nu are, eu văd resursele, când ceilalți nu-i dau șanse și spun că nu se poate, mă alimentează rebel, vocal și energic cu „ba da”! Foamea mea e să cresc și să contribui. Oriunde. Oricând. Și parcă niciodată destul.
Cum arată o zi faină de lucru la fundație?
Cu timp de respiro și uitat pe fereastră, și vorbe cât trebuie în micul nostru birou, mai mult și mai smart pentru comunitate. A, și cu delivery de savarine de la tanti Dudu.
Nicio zi fară…
Nici o zi fără mine. Miza aceasta a rămânerii în contact cu mine, cât timp sunt cu ceilalți și cu ziua, nu e dat. E ceva de câștigat zi de zi.
Comunitare și Comunicare. Cum se vede de la tine?
Le văd pe amândouă. Merg la plimbare, mână în mână, într-un cuplu grozav, pe aleile orașului. Împreună sunt ComunicTARE. Un cuplu fantastic. O forță. În prezent fac să se întâmple întâlnirile dintre comunitate și comunicare pentru (FC) Galați.
E tare ce fac, dar visez cu ochii deschiși la ziua inutilității mele în comunicTARE. Ziua în care oriCARE va putea să fie o voce pentru mizele comunitare. Atunci voi putea să exersez și alte forme de salvare.
Cine se ocupă de comunicarea Fundației Comunitare Galați? Muncă de echipă, cine și cu ce sarcini, cum vă completați?
Musai de echipă pentru că e grozav de multă treabă. În prezent suntem patru și jonglăm cu multipalierele FCG. Ne completăm și ne descompletăm după cum sunt must do-urile zilei. Cum eu comunic mai tare de felul meu, s-a înțeles de la sine sau prin explicitare că mă voi ocupa mai mult de partea de comunicare.
Cum v-ați propus să abordați comunicarea social media a Fundației Comunitare Galați?
Social media e regina și ea poate face pe oricine un rege influencer cu impact, de oriunde. Trăim vremuri interesante. FC-urile au acest potențial fantastic de impact și putere prin social media la îndemână. E musai să îl folosim. Sunt lacomă și vreau asta și pentru alții. Aș vrea foarte mult să folosim polifonia vocilor de social media și să facem comunicare mare. Mă fascinează ideea că într-o zi fundațiile comunitare ar putea să devină vocea orașului, vocea celor bune și ne-bune din comunitate. Vocea celor puțin spuse. Sursa de inspirație, mobilizare, și challenge de status quo.
Pentru Galați, vreau să comunicăm pentru a-i insufla viața. Să punem reflectorul pe Galațiul care nu se vede, Galațiul viu, ne-gri, ne-roșu, Galațiul pentru care rezistă până în pânzele albe. Galațiul din miez. Să îi spunem poveștile pe Insta, pe Youtube, sau prin podcasturi cu gălățenii uau! care au rămas sau care au plecat, dar care fac să se întâmple schimbarea acolo unde sunt.
Pentru asta ne trebuie echipă în casa FCG. Țes pânza cu pânza să cresc rețeaua de contributori comunicatori ai fundației. E extra-muncă. E fain. E mult. Cum altfel?!
Ai fost bursieră a cursului de social media ținut de Monica Jitariuc la Sala Dalles. Zilele acestea sunt așteptate aplicații. Cum ai aflat și cât a durat să aplici? Care a fost motivația ta?
Motivația a fost să învăț să comunic cu o voce mai mare. Cârligul a fost Monica Jitariuc. Sursa de informare au fost 2 scrisori trimise de porumbei voiajori (not!). Evident, sursa a fost rețelistica de prieteni de pe social media. Doi din ei mi-au trimis mesaj și în privat. Așa că nu am mai rezistat și am aplicat.
A meritat fiecare minut din cele 24 de drumuri Galați-București, luni de luni, cu biroul FCG despachetat pe tren, dus-întors. Am prins de la plus gradele din noiembrie, la minus-minus gradele din decembrie, cu geamurile din garniturile de tren lipite cu scoci și coridoarele pline de studenți și plase de rafie parfumate, cu șnițele, Albă ca zapada de casă și borcane cu ciorbiță sub capac, din câte am estimat.
Aplicația a fost scrisă în câteva ore, cu noaptea în cap tzac-pac!
Top 5 lucruri practice pe care le-ai descoperit în cadrul cursului și pe care deja le pui în aplicare.
- Social media e despre un mindset de îndrăzneală și explorare. E despre „nu fi perfect”. Fii generos, inspirat, pe scurt, acum
- Ăsta e momentul să deschidem canale de voce în rețele noi. Se estimează că în SM cam 90% sunt consumatori de conținut, 9% interacționează (tip like/comment/share), și doar 1% sunt creatori. E vremea să fim creatori și creativi pentru Instagram și Youtube. Sunt mai puțin aglomerate ca Facebook foarte vizuale și cu lipici. Din ce în ce mai mult lipici. Doar ne place consumul ușor, nu?
- Căutăm să pornim conversații și să oferim conținut valoros. Mai puțin despre noi. Mai multe despre ei, pentru ei, rupt din viața orașului.
- Dacă social media e regina, video-ul și Youtube sunt prinții ei în creștere. Vrem să ne împrietenim cu ei mai degrabă, mai devreme decât mai târziu.
- Da până la urmă SM e doar SM. Uneori de ce ai pe bune nevoie e un website next-level, livrabilele real-deal, sau noi având conversația aceea reală cu ei.
Timp liber. Ce planuri sau idei ai pentru primăvara/vară?
Plan secret de inspiratie… expirație…
Când venim în Galați, musai să…
Să vă uitați în zare la Dunăre și insula ei nouă. Să mergeți anapoda prin târgul vechi și Aleea Teilor. Să vedeți casele care plâng și dacă vă îneacă un nod să vă dregeți repede cu un pahar de bragă de la Bragă Bună și covrigi polonezi de la tanti Dudu. Să vă faceți o bucurie zaharoasă de casă din Piață Basarabenilor. Să vizitați orașul din oraș: Platforma-Combinat. Să nu mergeți în Dunăre la scăldat. Să vizitați cafeneaua din turnul de televiziune unde timpul a stat în loc la anul ’90, iar de-acolo de sus să faceți poze la cele 3 zări Dobrogea, Moldova, Prut și să le postați pe Instagramul memoriei cu #GalatiBun.
Mărțișor virtual – un mesaj de primăvară pentru colegii din fundațiile comunitare.
Primăvară nouă!